תג קנוניקל

מה זה תג קנוניקל, שימושים נפוצים, טיפים ודגשים חשובים מהמומחים שלנו.

כמעט ואין אתר שלא קיימת בו בעיה מהותית של תוכן משוכפל. כפילות תוכן יכולה לפגוע במאמצי קידום האתר ולגרום לניצול לא יעיל של משאב הסריקה של מנועי החיפוש.

בעיות כפילות יכולות להתעורר בעקבות סיבות רבות ומגוונות. לדוגמא: אתרי מסחר אשר מציעים מוצרים עם תוכן זהה והבדלים מינוריים בין הדפים (כמו צבע מוצר או מחיר מבצע), כפילות תוכן כתוצאה ממאמרים המופיעים בדפי גרסאות הדפסה, סיבות טכניות אשר מאפשרות סריקה של דפים במספר כתובות (לדוגמא: דף הבית של האתר בכתובת הראשית www.example.com לעומת דף הבית הכולל את שם הסקריפט www.example.com/index.php), הופעה של פרמטרים אשר אינם משנים את תוכן הדף (לדוגמא: פרמטרים המציינים את מספר ה-session של הגולש) וכדומה.

תג ה-Canonical, נועד להילחם בדיוק במקרים כאלה!

מהו תג קנוניקל?

תג Canonical הינו אלמנט HTML אשר ממוקם באזור ה-Head של דף ה-HTML, אשר מסייע לבעלי אתרים להכריז מהי כתובת ה-URL המועדפת, מבין מספר כתובות URL אשר מכילות תוכן משוכפל, או תוכן דומה למדי.

במהלך פברואר 2009, כל מנועי החיפוש הגדולים (גוגל, מייקרוסופט, יאהו) הכריזו על תמיכתם בתג זה. יחד עם זאת, חשוב להבין כי תג ה-Canonical מוגדר כהמלצה בלבד וכי מנועי החיפוש אינם מתחייבים לעקוב אחריו (בניגוד להפניות קבועות מסוג 301). אם כן, נשאלת השאלה מתי כדאי להשתמש בהפניית 301 ומתי בתג ה-Canonical?

הפניה קבועה (301) לעומת Canonical Tag

בעוד שהפניה קבועה מסוג 301 מחייבת את מנועי החיפוש לעקוב אחריה, השימוש בתג Canonical, כאמור, משמש כהמלצה בלבד אותה האלגוריתם ייקח בחשבון. התג יהווה פתרון בעיקר עבור שני מקרים:

כאשר שני דפים (או יותר) מכילים תוכן משוכפל, או כמעט זהה, ושניהם צריכים להיות זמינים עבור הגולש ? במקרים כאלה, אין טעם לבצע הפנית 301 מאחר ושני הדפים צריכים להיות באוויר. הדוגמא השכיחה ביותר למצבים אילו היא דפי מוצרים בצבעים שונים. במצב זה, הפתרון הטוב ביותר יהיה לשלב את תג ה-Canonical בכל אחד מהכפילויות ולוודא שערך התג מצביע על כתובת URL אחידה.
כאשר נדרשת הפניה קבועה מסוג 301 אך מסיבות שונות, לא ניתן לבצע אותה ? מקרים אילו יכולים לדוגמא להתעורר כתוצאה ממגבלות טכניות של בעל האתר או ה-Webmaster. במצב זה, ניתן להמיר את הדרישה בהפניית 301 בשימוש ב-Canonical. אך יחד עם זאת, כדאי לזכור כי מנועי החיפוש לא בהכרח יעקבו אחר ההפניה וכי הפנית 301 היא פתרון מועדף יותר (כל זאת במקרה שכפילויות התוכן אינן צריכות להיות זמינות במספר כתובות URL ? בניגוד למקרה הראשון).
כיצד להשתמש בתג על מנת לציין כתובת אתר קנונית?
ניתן לעשות זאת באמצעות שתי דרכים מרכזיות. הדרך הראשונה (והשכיחה יותר) דורשת שילוב של אלמנט ה-Canonical בקטע ה-Head של כל דף HTML אשר מהווה כפילות URL של עמוד אחר.

לדוגמא, נניח שקיימות הכפילויות הבאות:

http://www.example.com/category.php?item=210?sort=price
http://www.example.com/category.php?item=210?sort=date
כתובות ה-URL שלמעלה, מצביעות למעשה על אותו עמוד, אך כל אחת מהן מציגה את התוכן במיון שונה. לכן, שתיהן צריכות להיות זמינות עבור הגולש והפנית 301 לא תהווה פתרון מתאים לטיפול בכפילויות הללו. במקרה כזה, הפתרון הטוב ביותר יהיה שילוב תג Canonical שיצביע על הכתובת ה"קנונית" של העמוד. כך ייראה התג:

שימו לב: ערך הקישור יכול אמנם להיות יחסי או אבסולוטי, אך ההמלצה הרשמית של גוגל היא להשתמש בכתובת אבסולוטית. הסיבה לכך היא שזה יכול למנוע בעיות פוטנציאליות נוספות (לדוגמא: כפילות של שם הדומיין ללא www לעומת הכתובת בתוספת www).

הדרך השנייה להשתמש בתג, היא באמצעות ציון הגרסה הקנונית על-ידי שליחת תגובת שרת, אשר מכילה את כותרת ה-rel="Canonical". אפשרות זו מיועדת בעיקר עבור מצבים כמו גרסת PDF אשר זמינה להורדה ומהווה כפילות של עמוד URL אחר באתר.

Cross Domain Canonical

ניתן להשתמש בתג ה-Canonical על מנת לטפל במקרי כפילויות בדומיינים אחרים לחלוטין. לדוגמא: כאשר עמוד מאמר משוכפל בין מספר אתרים השייכים לאותה חברה, ניתן להגדיר Cross Domain Canonical בכל אחת מהכפילויות, אשר יצביע על ה-URL בדומיין המועדף. אנו שוב מדגישים כי פתרון זה מתאים רק עבור אותם מצבים בהם כפילויות התוכן צריכות להישאר זמינות במספר כתובות. אם אחרת, מומלץ לנתב מחדש את הכתובות באמצעות הפניית 301.

עוד קצת ואתם בדרך לקידום אתרים טוב יותר

מלאו את כל הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. 
רוצים לדבר איתנו על נושא אחר? צרו קשר מכאן