כאשר אתם מנסים להחליט כיצד לבצע קידום אתרים עבור אתרכם, אתם צריכים תמיד להתחיל בהגדרת המטרות של תהליך הקידום. השאלה המרכזית אותה עליכם לשאול את עצמכם היא "באילו ביטויי חיפוש הגולש משתמש כאשר הוא מחפש אותי?"

שאלה זו היא הבסיס לשלב הראשון בקידום אתר – מחקר מילות מפתח. מטרתו של שלב זה היא לבנות רשימת מקיפה של מילות מפתח (Keywords) או ביטויי מפתח (Keyphrases) המתאימים לקידום באתר.

הרחבת רשימת מילות מפתח

השלב הראשון בבניית רשימת מילות מפתח הוא הרחבה של הרשימה כדי שתכלול את כל הנושאים העיקריים בהם עוסק האתר שלכם. את ההרחבה ניתן לבצע באמצעות בחינה מדוקדקת של תוכנו של האתר, תוך רישום של המילים, צירופי המילים והביטויים המאפיינים את חלקי האתר השונים.

צריך תמיד לזכור כי בעת ההרחבה של רשימת המילים, כדאי להימנע מהרחבת-יתר של הרשימה. ככל שמונחי החיפוש אותם אתם בוחרים הם רחבים יותר, כך יהיה קידום אתר עבורן מסובך יותר, מאחר וככל שמילות המפתח יהיו כלליות יותר (לדוגמא: "שיווק") כך תהיה על מילת החיפוש יותר תחרות. ככל שמצמצמים את התחום (לדוגמא: "שיווק באינטרנט", או יותר צר: "שיווק באינטרנט בישראל") כך יהיו פחות דפים עם מידע בנושא (אך מטבע הדברים, פחות אנשים יחפשו נושא מצומצם זה).

לכן, בחירת מילות המפתח דורשת שלושה שלבים:

  • בחירת המילה הנכונה – אתם מעוניינים שאנשים שיגיעו לאתר שלכם בעקבות חיפוש מילה מסויימת באמת ימצאו את מבוקשם. לפיכך, אם האתר שלכם עוסק בשיווק (מילת המפתח "שיווק"), אז רכזו את המאמצים שלכם במילה זו, ואל תתעסקו במילים אחרות ("בניית אתרים").
  • בחירת רוחב תחום מיטבי – אם תנסו להיכנס לתחום רחב מדי, אתם עלולים לגלות כי התחרות בו קשה מאד, ולמרות כל מאמציכם לא תגיעו לתוצאות טובות. מצד שני, אם תתרכזו בתחום צר מדי, אתם עלולים להגיע לתוצאות טובות במנועי החיפוש, אך בנושא אותו אף אחד לא מחפש… לכן צריך להימנע מקיצוניות לשני הצדדים (בחירת הצירוף "שיווק באינטרנט" ולא "שיווק" שהוא רחב מדי או "שיווק באינטרנט במזכרת בתיה" שהוא צר מדי).
  • הטיות של מילות המפתח – כל מילה יכולה להופיע ביחיד, רבים, ועם אותיות קישור (ל, מ, ב, ה, כ). כיתבו את המילים העיקריות שלכם גם בעברית וגם באנגלית, כולל כתיבה בעברית של המילה הלועזית (שיווק, מרקטינג, marketing). כדאי לחשוב על מילים נרדפות (לשם כך ניתן להשתמש במילון או טזאורוס).
  • איתור "אתר נחיתה" טוב – איתור המקום אליו אתם מעוניינים להפנות חיפושים בנושא "שיווק באינטרנט" בתוך האתר שלכם. על מקום זה להיות מרכזי באתר (כלומר לא מוחבא באיזו פינה אליה קשה להגיע), ולהכיל מידע איכותי בנושא שיווק באינטרנט. על דף זה גם לעבור אופטימיזציה עבור אותה מילת חיפוש.
  • הגדרת היררכיה בין מילות החיפוש – הגדרה אילו מילות חיפוש הן בעדיפות ראשונה (יקודמו בדף הבית של האתר), משנית (יקודמו בדפים אליהם יש קישור ישירות מדף הבית), או נמוכה (יקודמו בדפים המרוחקים יותר באתר).

התוצאה של שלבים אלו היא הגדרה של אוסף מילות מטרה (target keywords) ו-"אתרי נחיתה" לגביהן ננסה לשפר את מיקום האתר בתוצאות מנועי החיפוש.

שיטות לחיפוש מילות מפתח

קיימות דרכים רבות בהן ניתן לאתר מילות מפתח מתאימות לאתר. הנה כמה מהן:

  • בעל האתר – בדרך כלל הבעלים של האתר או צוות העובדים שלו ידעו מהן מילות המפתח המתאימות ביותר לאתר.
  • בדיקת התחרות – בדיקת אתרים נוספים בתחום המתחרים בכם, ובדיקת מילות המפתח המופיעות באתרים אלו. כדאי לבצע גם בדיקה של התחרות באנגלית כדי לקבל רעיונות לתרגום.
  • כלי מילות המפתח של גוגל אדס – למפרסמים במערכת Google Ads מוצעת מערכת לאיתור חיפושים אותם אנשים ביצעו בפועל הנקראת "Keyword Tool". מערכת זו כוללת מידע גם על כמות החיפושים שבוצעו לכל ביטוי. כלי זה הינו כלי חשוב ביותר לאיתור ביטויי מפתחת רלוונטיים.

מעקב אחר התוצאות

המעקב אחרי התוצאות מבוצע בשני מישורים. המישור הראשון הוא מישור בדיקת הלוגים של האתר שלכם במטרה לבדוק מספר דברים:

  • מילות חיפוש מוצלחות – אילו מילות מפתח מביאות אליכם את מירב התנועה ואילו לא? אילו מילות מפתח מביאות משתמשים שגם ממשיכים הלאה לדפים אחרים בתוך האתר? את האופטימיזציה עבור אילו מילות מפתח יש לשפר? בקיצור – העובדה לעולם לא מסתיימת.
  • מילות חיפוש נוספות – לעיתים קרובות תגלו שמשתמשים ביצעו חיפושים עליהם כלל לא חשבתם, ובכל זאת הגיעו אליכם. במצב זה כדאי לבדוק האם אתם ממוקמים היטב עבור מילות מפתח חדשות אלו, או שמשתמש מצא אתכם בדף השני או השלישי של תוצאות החיפוש. יתכן כי כדאי לחשוב על אופטימיזציה גם עבור מילים חדשות אלו.