עדכון פנדה, שהיה ידוע בתחילה בתור "עדכון פארמר" (Google Farmer Update), הינו עדכון לאלגוריתם המבצע את דירוג וסידור תוצאות החיפוש. אלגוריתם פנדה פותח על ידי חבר צוות הפיתוח של גוגל ששמו נבניט פנדה (Navneet Panda), שעל שמו נקרא האלגוריתם.

הפעם הראשונה בה עדכון פנדה הוכנס לשימוש הייתה ב-24 בפברואר 2011. על-פי הכרזת גוגל, מטרתו המוצהרת של העדכון הייתה לפגוע בדירוגם של אתרים שאיכותם נמוכה בתוצאות החיפוש של גוגל, תוך דגש על חוות תוכן המציגות תוכן משוכפל, רדוד או באיכות נמוכה.

עדכון פנדה הינו אחד מן העדכונים הנרחבים והמשמעותיים שבוצעו במנוע החיפוש גוגל מאז הקמתו, והוא השפיע על 11.8% משאילתות החיפוש המבוצעות במנוע.

עם הצגתם של אלגוריתם SpamBrain ושל אלגוריתם RankBrain, סביר כי התכונות של אלגוריתם פנדה שולבו אל תוך אלגוריתמים אלו, והוא אינו פעיל עוד כאלגוריתם עצמאי.

מטרתו של אלגוריתם פנדה

אלגוריתם פנדה מבצע הערכה של איכות האתר באמצעים של תבונה מלאכותית (AI). הערכת התוכן מסתמכת על תוצאות של בדיקות איכות אותן ביצעו בודקים אנושיים על מדגם גדול של אתרים. מטרת האלגוריתם הינה לחקות את צורת הערכת האיכות האנושית תוך מתן ציונים לנושאים כגון איכות האתר, עיצובו, רמת האמון שהוא מקרין ומהירותו.

עדכון פנדה הינו עדכון המחושב מראש עבור כל אתר ואתר, ומשפיע על דירוגי האתר במילות מפתח רבות, ולרוב לכל רוחב תחומי העיסוק שלו. העדכון איננו משפיע על מילת חיפוש מסוימת או דף מסוים באתר. המשמעות היא שאתר שנפגע כתוצאה מהעדכון לא יוכל לתקן את מיקומיו עד למועד ביצוע העדכון הבא באלגוריתם (שמתבצע אחת למספר שבועות).

חשוב להבין כי אין מדובר בהענשה ידנית של האתר, מאחר והאלגוריתם אינו מערב מגע יד אדם, אלא בהשפעה על מדד האיכות הכללי של האתר, ומכאן על מיקומיו באופן כללי.

סוגי אתרים שנפגעו מעדכון פנדה

בתחילה השפיע עדכון פנדה בעיקר על אתרים שאופיינו על ידי מספר תכונות עיקריות:

  • אתרים מבוססי תוכן גולשים
  • אתרים בעלי כמות גדולה של דפים שבהם תוכן מועט
  • אתרים שבהם בקרת איכות נמוכה על התוכן
  • אתרים בהם היחס בין פרסומות לתוכן הוא גבוה

הנפגעים העיקריים מן העדכון היו לכן אתרי מאמרים ואתרי טיפים. המרוויחים העיקריים היו דווקא אתרים המתמחים בהעתקת תכנים מאתרים אחרים (Scraper Sites), מה שגרם בהמשך לעדכון פנדה נוסף שניסה לטפל בבעיה זו.

עדכון פנדה בישראל

כאשר עדכון פנדה הושק לראשונה, הוא הושק אך ורק על תוצאות החיפוש של גוגל בארצות הברית. רק ב-12 באוגוסט 2011 הושק עדכון פנדה בישראל במסגרת ההרחבה של העדכון לכל השפות ולכל המדינות.

שאלות שכדאי לשאול את עצמך

כל מנת לבדוק האם עדכון פנדה יכול לפגוע באתר שלך, כדאי לך לשאול את עצמך מספר שאלות:

  • האם הייתי סומך על התוכן? (מי כתב אותו)
  • האם הייתי סומך על האתר?
  • האם היית נותן לו את כרטיס האשראי שלך?
  • האם יש לתוכן האתר שכפולים?
  • האם יש יותר מדי פרסומות?
  • האם התוכן רצוף שגיאות?
  • האם בוצעה התאמה לצרכי הגולש או למילות מפתח?
  • האם התוכן מקורי?
  • האם התוכן כולל ערך מוסף?
  • האם בוצעה בקרת איכות?
  • האם קיימים תחומי עיסוק בעייתיים?
  • האם גולשים יתלוננו על האתר?
  • האם התוכן קצר או ארוך? רדוד או מבוסס? ממוקד או נרחב?

מעוניינים להישאר מעודכנים? היכנסו לחמ"ל עדכון גוגל החדש שלנו!