עדכון פנדה

מה זה עדכון פנדה?

עדכון פנדה (שהיה ידוע בתחילה בתור "עדכון פארמר" / "Google Farmer Update") הינו עדכון באלגוריתם המבצע את דירוג וסידור תוצאות החיפוש. הפעם הראשונה בה עדכון פנדה הוכנס לשימוש הייתה ב?24 בפברואר 2011. על?פי הכרזת גוגל, מטרתו המוצהרת של העדכון הייתה לפגוע בדירוגם של אתרים שאיכותם נמוכה בתוצאות החיפוש של גוגל, תוך דגש על חוות תוכן המציגות תוכן משוכפל, רדוד או באיכות נמוכה. עדכון פנדה הינו אחד מן העדכונים הנרחבים והמשמעותיים שבוצעו במנוע החיפוש גוגל מאז הקמתו, והוא השפיע על 11.8% משאילתות החיפוש המבוצעות במנוע.

עדכון פנדה הוא ניסיון לבצע הערכה של איכות האתר באמצעים של תבונה מלאכותית, לאחר בחינת תוצאות בדיקות איכות אותן ביצעו בודקים אנושיים על מדגם גדול של אתרים. מטרת האלגוריתם הינה לחקות את צורת הערכת האיכות האנושית תוך מתן ציונים לנושאים כגון איכות האתר, עיצובו, רמת האמון שהוא מקרין ומהירותו. האלגוריתם פותח על ידי אחד מן המהנדסים בגוגל ששמו נבניט פנדה (Navneet Panda), שעל שמו נקרא האלגוריתם.

עדכון פנדה הינו עדכון המחושב מראש עבור כל אתר ואתר, ומשפיע על דירוגי האתר במילות מפתח רבות, ולרוב לכל רוחב תחומי העיסוק שלו. העדכון איננו משפיע על מילת חיפוש מסויימת או דף מסויים באתר. המשמעות היא שאתר שנפגע כתוצאה מהעדכון לא יוכל לתקן את מיקומיו על למועד ביצוע העדכון הבא באלגוריתם (שמתבצע אחת למספר שבועות). חשוב להבין כי אין מדובר בהענשה של האתר, מאחר והאלגוריתם אינו מערב מגע יד אדם, אלא בהשפעה על מדד האיכות הכללי של האתר, ומכאן על מיקומיו באופן כללי.

סוגי אתרים שנפגעו מעדכון פנדה

בתחילה השפיע עדכון פנדה בעיקר על אתרים שאופיינו על ידי מספר תכונות עיקריות:

  • אתרים מבוססי תוכן גולשים
  • אתרים בעלי כמות גדולה של דפים שבהם תוכן מועט
  • אתרים שבהם בקרת איכות נמוכה על התוכן
  • אתרים בהם היחס בין פרסומות לתוכן הוא גבוה

הנפגעים העיקריים מן העדכון היו לכן אתרי מאמרים ואתרי טיפים. המרווויחים העיקריים היו דווקא אתרים המתמחים בהעתקת תכנים מאתרים אחרים (Scraper Sites), מה שגרם בהמשך לעדכון פנדה נוסף שניסה לטפל בבעיה זו.

ההיסטוריה של עדכון פנדה

עדכון פנדה התרחש במספר מועדים עיקריים:

  • 24 בפברואר 2011 ? גירסה 1.0.
    העדכון משפיע על 12% מתוצאות החיפוש, ומופעל בארצות הברית בלבד (מידע נוסף).
  • 11 באפריל 2011 ? גירסה 2.0.
    העדכון משפיע על 2% מתוצאות החיפוש, ומופעל על כל החיפושים של גולשים דוברי אנגלית (מידע נוסף).
  • 10 במאי 2011 ? גירסה 2.1.
    שינוי קטן באופן יחסי.
  • 16 ביוני 2011 ? גירסה 2.2.
    עיקרו נסיון התמודדות עם אתרים המעתיקים תכנים מאתרים אחרים.
  • 23 ביולי 2011 ? גירסה 2.3.
    עדכון מידע של האלגוריתם.
  • 12 באוגוסט 2011 ? גירסה 2.4.
    עיקרו היא הרחבת השפעת האלגוריתם לכל השפות ולכל הארצות בהן גוגל פועל, כולל עברית (מידע נוסף).
  • 28 בספטמבר 2011 ? גירסה 2.5. עדכון מידע של האלגוריתם.
    עדכון מידע של האלגוריתם. בהמשך בוצעו מספר "עדכוני מידע" של האלגוריתם (כלומר, חישוב מחדש של הנתונים ללא שינוי של האלגוריתם עצמו):
  • 18 בינואר 2012 ? גירסה 3.2.
    עדכון מידע של האלגוריתם.
  • 27 בפברואר 2012 ? גירסה 3.3.
    עדכון מידע של האלגוריתם.
  • 19 באפריל 2012 ? גירסה 3.5.
    עדכון מידע של האלגוריתם.
  • 27 באפריל 2012 ? גירסה 3.6.
    עדכון מידע של האלגוריתם.
  • 8 ביוני 2012 ? גירסה 3.7.
    עדכון מידע של האלגוריתם, שעל סמך גוגל, משפיע על כ-1% בלבד מהשאילתות חיפוש בעולם (למידע נוסף).
  • 26 ביוני 2012 ? גירסה 3.8.
    עדכון מידע של האלגוריתם, אשר עשוי להשפיע על ~1% מהשאילתות בגוגל ברחבי העולם (למידע נוסף).
  • 24 ביולי 2012 ? גירסה 3.9.
    עדכון מידע של האלגוריתם, שעל סמך גוגל, משפיע על כ-1% בלבד מהשאילתות חיפוש בעולם (למידע נוסף).
  • 18 בספטמבר 2012 ? גירסה 3.9.2.
    עדכון מידע נוסף של האלגוריתם, אשר משפיע על פחות מ-0.7% בלבד מהשאילתות חיפוש (למידע נוסף).
  • 27 בספטמבר 2012 ? גירסה 20.
    עדכון מידע שמשפיע על כ-2.4% מהשאילתות באנגלית, שזכה לכינוי "פנדה 20" מאחר ומהווה עדכון מספר 20 לאלגוריתם (מקור).
  • 5 בנובמבר 2012 ? גירסה 21.
    עדכון מידע של האלגוריתם, אשר משפיע על כ-0.4% משאילתות החיפוש ברחבי העולם וכ-1.1% מהשאילתות באנגלית בארה"ב.
  • 21 בנובמבר 2012 ? גירסה 22.
    עדכון מידע של האלגוריתם, עם השפעה על 0.8% משאילתות החיפוש באגנלית ו-0.4% ביתר העולם.
  • 21 בדצמבר 2012 ? גירסה 23.
    עדכון מידע של האלגוריתם, עם השפעה על כ-1.3% משאילתות החיפוש באנגלית (מידע נוסף).
  • 21 בינואר 2013 ? גירסה 24.
    עדכון מידע של האלגוריתם, עם השפעה על 1.2% משאילתות החיפוש באגנלית (מקור)

ניתן לראות על פי תאריכי העדכונים כי גוגל מבצעים עדכון מידע באלגוריתם בערך אחת לחודש.

עדכון פנדה בישראל

כאשר עדכון פנדה הושק לראשונה, הוא הושק אך ורק על תוצאות החיפוש של גוגל בארצות הברית. רק ב?12 באוגוסט 2011 הושק עדכון פנדה בישראל במסגרת ההרחבה של העדכון לכל השפות ולכל המדינות.

שאלות שכדאי לשאול את עצמך

כל מנת לבדוק האם עדכון פנדה יכול לפגוע באתר שלך, כדאי לך לשאול את עצמך מספר שאלות:

  • האם הייתי סומך על התוכן? (מי כתב אותו)
  • האם הייתי סומך על האתר?
  • האם היית נותן לו את כרטיס האשראי שלך?
  • האם יש לתוכן האתר שכפולים?
  • האם יש יותר מדי פרסומות?
  • האם התוכן רצוף שגיאות?
  • האם בוצעה התאמה לצרכי הגולש או למילות מפתח?
  • האם התוכן מקורי?
  • האם התוכן כולל ערך מוסף?
  • האם בוצעה בקרת איכות?
  • האם קיימים תחומי עיסוק בעייתיים?
  • האם גולשים יתלוננו על האתר?
  • האם התוכן קצר או נרחב? רדוד או מבוסס? צר או נרחב?
נשארים בלופ

הרשמו לניוזלטר שלנו ועדכונים חמים, מדריכים וטיפים מאנשי המקצוע המובילים בארץ אצלכם במייל, ללא ספאם וללא הטרדות.

עוד קצת ואתם בדרך לקידום אתרים טוב יותר

מלאו את כל הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי. 
רוצים לדבר איתנו על נושא אחר? צרו קשר מכאן