לאורך השנים היה נושא הקישורים הנכנסים אל האתר מאתרים אחרים אחד החלקים המשמעותיים ביותר בקביעת מיקומיו של אתר בתוצאות החיפוש. אחת הדרכים בה קבעו מנועי החיפוש את חשיבותו של כל דף באינטרנט הייתה באמצעות בדיקת מספר ואיכות הקישורים המצביעים עליו מדפים אחרים.

כבר עם הופעתו של אלגוריתם TrustRank, ובהמשך בשנת 2022, עם כניסתו של אלגוריתם SpamBrain, ברור כי חל שינוי משמעותי בשיטת העבודה של מנועי החיפוש. אם בעבר היה הדגש על כמות הקישורים, אז כיום הדגש הוא בצורה כמעט מוחלטת על איכותם.

די ברור כיצד ניתן למדוד את הכמות הקישורים אבל איך מודדים את איכותם של קישורים נכנסים? במאמר זה אנסה להסביר את עשרת הדיברות לקבלת קישור איכותי.

נושא וסמכותיות האתר המקשר

באופן כללי ניתן לומר כי קישור טוב הינו קישור שקודם כל תורם לגולש ונותן לו ערך מוסף. מכאן שקישור טוב גם יגרום לגולשים לבצע בו שימוש. לכן, המבחן העליון לאיכות הקישור הינו התאמתו אל כוונת הגולש, גם באתר בו מופיע הקישור, וגם באתר אליו מפנה הקישור.

אם האתר המקשר אליכם עוסק באותו נושא כמו האתר שלכם, או בנושא הקרוב לנושא בו עוסק האתר שלכם, אז קישור זה יהיה משמעותי יותר. אם אתר למידע משפטי יפנה אל אתר למזון לחיות, אז קישור זה יהיה בסבירות גבוהה מאד פחות משמעותי.

ככל שהאתר המקשר אליכם סמכותי יותר, כלומר: ותיק יותר, עם קישורים איכותיים המפנים אליו, מופיע גבוה בתוצאות החיפוש עבור המילים הרלוונטיות לאתר שלך, או בעל סיומות של מוסד אקדמי / חינוכי, כך קישור ממנו יהיה משמעותי יותר.

טקסט הקישור – Anchor Text

קישורי טקסט הם הקישורים הטובים ביותר לנושא קידום אתרים, נקודה. באנרים אולי צבעוניים ויפים, אך קישור טקסט, בו מופיעות מילות מפתח החשובות לכם מבהיר לגולש בתורה הברורה ביותר מה יקבל אם ילחץ על הקישור. לכן, קישור מסוג זה מחזק את מעמדו של אתרכם עבור מילים אלו.

אם האתר שלנו עוסק בקידום אתרים, אז הוא יקבל ערך רב יותר מקישור שמופיעות בו המילים "קידום אתרים" מאשר מכאלה שמופיעות בו המילים "לחץ כאן" או מציג את כתובת הדף אליו הוא מפנה.

הטקסט המתאר את הקישור מכונה "טקסט עוגן" (Anchor Text).

דוגמא טובה:

<a href="https://www.seoisrael.co.il/">קידום אתרים מקצועי</a>

דוגמאות פחות טובות:

<a href="https://www.seoisrael.co.il/">לחץ כאן</a>

<a href="https://www.seoisrael.co.il/">www.seoisrael.co.il</a>

קישור ישיר מול קישור עקיף

ישנם אתרים בהם הקישורים היוצאים עוברים קודם להגעתם לאתר היעד דרך תוכנה הסופרת את מספר הקליקים או מבצעת פעולות אחרות. מנועי החיפוש במקרים מסויימים עלולים להיתקל בבעיה במעקב אחר קישורים מסוג זה, ולכן כדאי להתמקד בקישורים ישירים בלבד.

שיטה בעייתית נוספת היא קישור באמצעות JavaScript, שגם אז עלולה להיווצר חסימה של תועלת הקישור.

עם זאת, קישורים הנפתחים בתוך חלון חדש על ידי הפניית target="_blank" לא מהווים בעיה.

מיקום הדף המקשר באתר

קישור מדף מרכזי באתר יהיה משמעותי יותר מקישור מדף נידח בעומק האתר. ככל שמספר הקליקים אותם צריך המשתמש לבצע כדי להגיע מדף הבית אל הדף המקשר אליכם רב יותר, כך הדף כנראה משמעותי פחות.

כמות הקישורים בדף

אם הקישור אל הדף שלכם הוא היחידי בדף המקשר, אז כוחו רב יותר מאשר קישור היוצא מדף עמוס בקישורים יוצאים.

כמות הקישורים באתר

אם ישנם קישורים רבים אליכם מאותו אתר, אז חשיבותם של האחרונים הולכת ויורדת. לכן ברוב המקרים אני אעדיף שני קישורים משני אתרים שונים מאשר שני קישורים מאותו אתר, (בהנחה שמדובר באתרים סמכותיים ועוסקים באותו נושא), דפים עם מעל 50 קישורים עלולים להיחשב כעמוסים בקישורים גם על ידי גוגל. מדפים עם מעל 100 קישורים יתכן שאפילו כדאי להיזהר.

Pagerank

אם בעבר מדד חשיבות הדף – PageRank של דף היה משמעותי לקביעת איכות הדף, אז כיום חשיבותו של נושא זה כמעט ולא משמעותי יותר.

קישורים שנחשבים פחות

ישנם אתרים המאפשרים לגולשים להכניס קישורים ללא פיקוח של מערכת האתר. קישורים מאתרים אלו "שווים פחות" בעיני מנועי החיפוש. כיום יכולים בעלי אתרים מסוג זה לחסום לחלוטין את התרומה של קישורים מאתריהם למיקום במנועי החיפוש. קישורים מסוג זה כוללים:

  • וויקי – אתרים המשתמשים בטכנולוגית וויקי (אנציקלופדיה בעריכה חופשית של משתמשי האינטרנט).
  • תגובות בבלוגים ופורומים – אמנם קישורים המגיעים מבלוגים ופורומים יכולים להיחשב כקישורים טובים, אך הבלוגים הפכו למטרה קלה לקישורי ספאם. אישור אוטומטי של תגובות בבלוג יכול להפוך אותו לפגיע לקישורי ספאם, מה שיוריד את חשיבות הקישורים היוצאים ממנו.

סוג נוסף של קישורים הנחשבים פחות הם קישורים מדפי לינקים, כלומר דפים ששמם links.htm או links.html (למעשה – links.xxx). דפים אלו מוגדרים כדפי קישורים, וקישורים המופיעים בהם נחשבים הרבה פחות.

שכונה רעה

קישור מאתרים שנענשו בשל שימוש בשיטות קידום אתרים המוגדרות בתור ספאם אולי יתרום בטווח הקצר, אך בטווח הארוך לא יועיל, ואף עלול להזיק.

Class C

קישורים מאתרים הנמצאים באותו קבוצת IP כמו האתר שלכם (שלוש ספרות ראשונות זהות) עלולים לא להועיל ואף להזיק (אבל לא תמיד, הרי גוגל וחבריו מבינים שייתכן שמספר אתרים בעלי בעלים שונים ישכנו על אותו שרת).

רכישת הקישור האידאלי

אחד הנושאים הפחות מטופלים בתחום הפרסום ברשת בארץ כיום הוא נושא רכישת הקישורים. בשל העובדה שאין כיום כמעט בשוק קונים לקישורים (לא באנרים!), ניתן למצוא בעלי אתרים שימכרו לכם קישור במחירים אפסיים. אפשר למצוא היום בקלות יחסית אתרי תוכן איכותיים בהם ניתן למקם טקסט בנוסח "האתר בחסות: SEO Israel קידום אתרים באינטרנט". בצורה זו ניתן להשיג שני יתרונות משמעותיים:

  • חשיפה מוגברת לשם החברה שלכם
  • אפשרות שאנשים יכנסו לאתרכם דרך הקישור

צריך לוודא כמובן שמוגדר rel="nofollow" על הקישור, מאחר והוא ממומן.

האם כל הקישורים הנכנסים נחשבים?

בנושא זה הדעות חלוקות. כמה דעות עליהן כדאי לשים את הלב הן:

  • קישורים חדשים – קיימת טענה (די מבוססת) האומרת כי קישורים חדשים משתלבים בקביעת המיקום בתוצאות החיפוש בהדרגה. התהליך אורך מספר חודשים עד שהם משפיעים את מלוא השפעתם. הרעיון הוא שקישורים 'אמיתיים' יישארו בשטח לאורך זמן, ולא ייעלמו.
  • אתרים חדשים – טענה נוספת אומרת כי אתרים חדשים מקבלים 'עונש', וקישורים אליהם עוברים תקופת צינון עד שהם משתלבים בקביעת המיקום בתוצאות החיפוש. אתרים חדשים צריכים להיות באוויר מספר חודשים עד שהם מתחילים לקבל את מלוא השפעת הקישורים הנכנסים.
  • אתרים שנענשו ידנית – אתרים שנענשו על ידי מנועי החיפוש (ידנית או אוטומטית) בשל חריגות באתר לא ישפיעו באמצעות קישורים מהם.