בעת ביצוע קידום אתרים במנועי חיפוש, לעיתים חשוב יותר לדעת מה לא לעשות מאשר מה כן לעשות. מנועי החיפוש שמים דגש מיוחד על איכות תוצאות החיפוש שלהם, ועל התאמתם למידע המבוקש על-ידי המשתמש. פעולות שמטרתן להונות את מנועי החיפוש למקם אתר מסויים בראש תוצאות החיפוש למרות שאינו מתאים נחשבות פסולות, ספאם בלשון המקצוענים.

ההגדרה של ספאם על-פי גוגל היא בניית אתר שמטרתו להונות את מנועי החיפוש. ההפרדה היא בין דפים שנבנו עבור משתמשים רגילים לבין דפים שנבנו עבור הרובוטים של מנועי החיפוש. ישנן דרכים רבות לקדם אתר במנועי החיפוש התואמות את רצונם של מנועי החיפוש להציג תוצאות רלוונטיות יותר. קידום אתרים בשיטות פסולות מוריד את איכותן של תוצאות החיפוש.

מאמר זה מבוסס על המדריך הפנימי בו משתמשים בודקי האתרים של גוגל כדי לאתר ספאם ועל דף ההנחיות של גוגל לבעלי אתרים.

דף הנחיות גוגל לבעלי אתרים:Google Information for Webmasters

הנה רשימה של כמה מן הפעולות הנחשבות כיום כבעייתיות:

הפניות ערמומיות

השם אולי נשמע משעשע, אך הוא תרגום של המונח האנגלי (Sneaky Redirect). הכוונה היא לדף שברגע שמגיעים אליו, הוא מבצע מייד הפנייה אל דף אחר. כאשר לוחצים על קישור לאתר כזה, הכתובת של הדף מופיעה לזמן קצר, אך אז משתנה לכתובת חדשה של דף אחר. לעיתים ההפניה היא הפניה משתנה, בה בכל פעם שנכנסים לאתר, מופנים לדומיין אחר. התוצאה הסופית – הרובוט של גוגל רואה דבר אחד (שעל פיו הוא מדרג את האתר), אך המשתמש רואה דבר אחר (את הדף אליו הוא מועבר).

הסיבה לשימוש בטכניקה זו בעת ביצוע קידום אתר היא הגדלת מספר הפעמים בו מופיע אתר בתוצאות החיפוש. האתר יופיע תחת מספר דומיינים, אך אלו כולם יפנו את הגולש אל האתר הראשי.

האם כל הפנייה היא ספאם? התשובה היא לא. ישנן הפניות אותן מגדיר גוגל כלגיטימיות, אך אין פירוט לגבי הדרך להבדיל בין הפניה לגיטימית לספאם.

מסגרת 100%

הכוונה היא לדף בו ישנה מסגרת (frame) התופסת את כל או את רוב שטח הדף, ובתוך המסגרת מופיע תוכן מדף אחר. התוצאה הסופית – הרובוט של גוגל רואה דבר אחד (שעל פיו הוא מדרג את האתר), אך המשתמש רואה דבר אחר (את הדף המופיע בתוך המסגרת).

הסיבה לשימוש בטכניקה זו היא הגדלת מספר הפעמים בו מופיע אתר בתוצאות החיפוש. האתר יופיע תחת מספר דומיינים, אך אלו כולם יכילו מסגרת (frame) שתציג בתוכה את האתר הראשי.

טקסט מוסתר / לינקים מוסתרים

כל טקסט או קישור הנראה למנועי החיפוש אך לא למשתמש הוא פסול. התוצאה הסופית – הרובוט של גוגל רואה טקסט מסויים (שעל פיו הוא מדרג את האתר), אך המשתמש לא רואה טקסט זה. דוגמאות לשיטות הסתרת תוכן:

  • טקסט שצבעו כצבע רקע האתר (או קרוב לצבע הרקע), או טקסט הממוקם מעל תמונה בצבע הטקסט.
  • טקסט לו מוגדר גודל אות זעיר
  • טקסט הממוקם באזור המוגדר כ-Hidden או Invisible דרך CSS
  • קישורים המפנים מתמונה בלתי נראית
  • טקסט המוסתר מאחורי תמונה
  • טקסט הממוקם הרחק מימין, הרחק משמאל או הרחק מתחת לגוף האתר

הסיבה לשימוש בטכניקה זו היא כאשר בעל האתר מקווה לקבל אחת משתי התוצאות הבאות:

  • הוספת הטקסט תגדיל את מספר הדרכים בהן יוכל משתמש למצוא את האתר בגוגל, באמצעות הוספת תכנים מוסתרים שלא היו אמורים להופיע במקור באותו הדף.
  • הגדלת מספר הפעמים בו מיפיעות מילות מפתח חשובות בטקסט האתר, ובכך הגדלת הצפיפות של אותן מילים.

דחיסת האתר במילים עלולה להרתיע גולשים, ולכן טקסט מוסתר נראה כפתרון טוב. אך הפתרון הטוב עלול להתגלות כהרסני, וליצור את התוצאה ההפוכה.

לחיצה על Ctrl-A (באקספלורר) יכולה לעיתים לחשוף את הטקסט המוסתר.

שימוש מוגזם במילות מפתח

יצירת דפים דחוסים במילות מפתח, ללא תוכן אמיתי.

מיסוך – Cloaking

טכניקה זו בודקת מיהו המשתמש המבקש לראות כל דף באתר. כאשר מתברר כי המשתמש הוא רובוט החיפוש של אחד ממנועי החיפוש, מציגים לרובוט דף השונה מן הדף אותו היה רואה משתמש רגיל.

דפי כניסה

בטכניקה זו יוצרים דפי כניסה מיוחדים לכל מילת חיפוש (או צירוף מילים), הדחוסים בחזרות רבות על מילת החיפוש. דפים אלו בדרך-כלל כוללים רק קישור (או הפנייה אוטומטית) לדף שהוא דף הבית האמיתי, דפי כניסה אלו נחשבים כפעולה לא אתית.

קישור יתר בין אתרים

כאשר שני אתרים מקושרים בינהם בצורה מוגזמת (כמה זה מוגזמת אף אחד לא יודע…) זה עלול לגרור עונש (או לפחות להורדת ערך הקישור). הסיכוי לעונש רב יותר אם האתרים נמצאים על אותו IP או באותה קבוצת IP (כלומר עם שלושה מספרים ראשונים ב-IP זהים), מה שמצביע על כך שהאתרים בבעלות אחת.

מספר קישורים מוגזם

כמות קישורים מוגזמת בדף (לאתרים אחרים או לדפים אחרים בתוך האתר). כמה זה מוגזמת אף אחד לא יודע… תופעה פסולה במיוחד היא תופעת "חוות הקישורים" (Link Farm), שהן קבוצות אתרים המקושרת בינהם בצורה מוגמת, כך שכל קיומם של הקישורים הוא רק כדי להעלות את ה-PR שלהם, או למכור קישורים לאתרים אחרים.

מכירת PR

לאחרונה החלו להיפגע אתרים המוכרים קישורים לאתרים אחרים תמורת כסף, כשהמטרה היחידה של הקישור היא להעלות את ה-PR של האתר אליו ההפנייה.

כפילות תוכן

מידע נוסף בנושא כפילות תוכן: בניית תוכן

כיצד מגלים טכניקות קידום אתרים פסולות?

מנועי החיפוש משתמשים (כנראה) בשלוש שיטות עיקריות לגילוי אתרים סוררים:

  • הרמת דגל אוטומטית – הרובוטים של מנועי החיפוש תוכנתו לחפש כמה מן הטכניקות הבולטות של קידום האתרים שהוגדרו כפסולות. כאשר הרובוט נתקל בכזו תופעה, הוא "ירים דגל אדום", מה שיגרור אחריו עונש PR0 (בגוגל). עונשים אלו יהיו לעיתים קרובות זמניים, אך במקרים חמורים הם עשויים להיות קבועים.
  • דיווח על-ידי משתמש – מנועי החיפוש מאפשרים (ואף מעודדים) משתמשים לדווח על שימוש בטכניקות קידום אתרים פסולות. אם נתקלתם באתר המשתמש בטכניקה כזו, אתם יכולים לדווח על כך לגוגל בדף מיוחד לדיווח על אתר המשתמש בטכניקות פסולות (ראה קישור מתחת).
  • פורומים – אמנם שיטה זו איננה רשמית, אך נראה כי אנשי גוגל קוראים את הפורומים של בעלי האתרים, וכשהם נתקלים בדיווח על בעל אתר שאינו משחק "משחק הוגן", הם פועלים.
טופס דיווח לגוגל על אתר המשתמש בטכניקות ספאם:Google Spam Report